Pages

Wednesday, July 16, 2008

没特别伤心,也没特别开心。Not very sad, also not very happy

今天是我打工的最后一天。一切都很顺利。
Today was the last day of my working days. Everything went smoothly.





Tr.Lai特别为我准备了一顿很丰富的午餐。其他的老师都说是拖我的福才可以有那么一顿丰富的午餐。总共4菜1汤,有虾、鸡、青菜和kerebau,还有汤。Tr.Azzizah特别制作一个蛋糕给我。对我来说,这一餐是很丰富的了。那些在那里做那么多年的老师也不曾在那里吃过那么丰富的一餐吧!
Tr.Lai specially made a meal for me. Other teachers say they get this good treatment all because of me. Total of 4 dishes and 1 soup, which are prawns, chicken, vegetable and kerabu. Tr.Azzizah specially made one cake for me. For me, this meal is very luxuries. I don’t think the teacher that work there for so many years would have a meal like that before.


上课星期开始 Tr.Cherrie就开始一直说不知到时我离开了她怎么办。她是那间学校唯一一个华文老师。我们学校每天早上都要给小孩子读字卡,每个小孩都有一套的。 我没去之前她每天都没有时间让全部的小孩子读字卡。我去了之后,可以说是帮上她很多的忙,也减轻她的负担。
Since last week Tr.Cheerie keep on saying what would be if I were gone. She was the only Chinese teacher in that school. Every morning we have to flash Chinese card to the kids, each of them will have one set of the Chinese reading card. Before I was there, she hardly has the time to flash to all of the kids. After I was there, I helped her a lot, and lessen her burden.





我们那里有安亲班的。一至六年级的学生放学后都回来我们这里,然后吃午餐、冲凉等。我们老是就要交到他们做学校功课。要知道华校生一天功课可以多到十多样,少也有三样。我们老师的责任就是检查他们的功课,可是一年级的学生就比较慢,而且需要一对一那样一只看着他做功课。
In my school we have after school day care. Kids from standard 1 to 6 will come here after class, then we provide lunch and let them bath. We as teacher then have to guide them to do their homework. As we all know, Chinese school usually have tons of homework. Their homework can reach until more then 10 per day. Standard 1 student usually does their homework very slow and teacher has to sit with them and do together with them, some more look after one by one.


我去的时候是教到他们做功课,可以说很多学生都喜欢我教。不是我要夸我自己。他们都回来跟我说:“Tr.Melissa,教我做功课。” Tr.Cherrie也是这样对着那些学生才会做功课,所以很自然的我也帮了她很多。她之前也一直说,到时我离开了她就要变得很辛苦了。
When I went there I teach them homework, but a lot student like me to teach. Not saying that I am praising myself. But the student will come and say to me: “Tr.Melissa, can you guide me do homework?” Tr. Cherrie also guide them do homework, so I also consider helped her a lot. She keeps on saying when I leaved then she will be very stressful.


Tr.Pearly也是这么说。今天她说我走了之后她就要辛苦了。我也很奇怪她辛苦什么,因为平时她就只是检查那些学生的功课,也没有像我和 Tr.Cherrie那样对着小孩做功课。我就问她我来之前是怎样的情况。她就说一样咯,她就会对着那些小孩做功课,也要检查学生的功课。
Tr.Pearly also says so. Today she says when I leaved she will be more burden. I also quite surprise she says so, usually she only check the children homework, not like Tr.Cherrie and me have to guide then kids. Then I asked her how was the situations before I came. Then she says same as now, she also have to guide the kids and also check their homework.





要知道老师的工作没那么容易,尤其是一年级的学生,做功课又慢有多错误。我们要对着那些学生做功课,要是他们是自动自发还好,要是那些一直要叫又喊的,你真得会气到死。这些小孩子当你好好说时他不听,对他好就爬到你头上来,所以都要用骂的,骂是爱,是不是应该这么说?我们有时还会遭到父母的嫌弃,孩子有错误时就来到我们的头上。
People should know that teacher is hard to be, especially standard one student, they do their homework very slow and make a lot of mistake. We have to guide them do their homework, if there were cooperative and listen to what you told them, some they keep on ignore and need me to scold and shout only they will do the homework. If you treat them good and talk nicely to them, they will just fooling with me and show no respect. Sometimes the parents will also complain about us, when their kids did something wrong or have mistake in their homework, they will blame the teacher.


说到那个我以前的朋友,Tr,Tiu,那些老师好像没特别赞赏她。每次她们那样赞赏我时我都会很谦虚,也会说Tr.Tiu也帮不少啊!以后我走了她就代替我啊。可是她们都没说么,很快就带过的。其实她也不错啦!可能那些老师太看好我了。有一次他看我教那些小孩做功课,当然我是凶了点,而她的反应是“你续不需要啊?”。我当时什么都没说。这不是我要不要的问题。她还没教过当然不明白。直到有一次她教那些学生时,那时她真的是没办法搞定他们,被那些小孩气到。自从那次她就不再主动教那些学生做功课,而是检查他们的功课而已。
About me friend that worked there, Tr,Tiu, the teacher there like not very appreciate her work. Every time when the teachers praise me then I will answer she also helped a lot. When I leaved then she could take over my place. But the teachers didn’t say anything. Maybe they too look upon me. Got once when I teach the children doing their homework, and of course I am strict, then her reaction was “do you need to be so fierce?” reaction. But I didn’t say anything. Is not that I need or no need? She didn’t guide the student before so she will not know the situation. Until got once she goes and teaches kids homework, but she can’t control them and was fool by the kids. Since then she never go and teach the children voluntary, but only check their homework.


我和我朋友的关系没有我想象得那么差,好像越来越好。只是,有时好像很熟悉,有时又好像很陌生。直到今天我才知道她有男朋友了,是谁她不说。
The relationship between me and my friend is not as bad as I imagine, seem like become better. Sometimes I feel like we were close friends and sometimes we were like strangers. Only today I knew she had a boyfriend, but who she wouldn’t tell.





Tr.Lai还特别包一封红包给我,求一个好意头。我推了好几次,上个星期她就这么说会包一封红包个给我,我已经拒绝了,可是她硬塞给我,我也不是很会推辞的那种人,最后是收下了。我是明白她的心意所以收下。她还一直一直叫我要是我有放假就去帮她,一个月也好,多久都好。上个星期她们老师一团上金马伦时,Tr.Lai也买了满多东西给我,2条玉蜀黍、2颗柳丁和一包小番茄。很多吗?多的是心意,她也大可像别的老师买一个钥匙圈给我,或完全什么都没买,可是她就是有那一份心给我一些比较实际的东西。Tr.Cherrie和Tr.Pearly都给我钥匙圈,Tr.Evi和Tr Azzizah就完完全全忘记我。呵呵!最后Tr.Evi给我一粒那里买的糖而Tr Azzizah就拿了几颗草莓给我和Tr.Tiu公私。
Tr.Lai specially gives me an ang pau, for prosperity. I push away for a few times, last week she already says she wants to give me an ang pau, I push away but she insists of giving me. I accept it as I understand her sincerity. She also keeps on ask me to work part time there if I have long holidays, no matter how long. Last week she went to Cameron highland with teachers for a trip. She bought me quite a few things, 2 fresh corn, 2 oranges and 1 pack of small tomatoes. It’s a lot? Thing that is much was the heart to buy for me something. She can be like other teachers which bought me a simple keychain or just totally forget about me; instead she bought me something that is worth. Tr. Cherrie and Tr.Pearly bought me a keychain, Tr,Evi and Tr.Azzizah totally forget bout me. Haha… but Tr.Evi give me a sweet bought from Cameron highland and Tr.Azzizah give me and Tr.Tiu some strawberry to share.


我跟一些学生说今天是我最后一天教书,他们都不相信,还说我骗他们的,说待他们明天来还会看到我的。
I told my student that today will be the last day I teach them, but they all don’t believe me, say I kidding with them, and I will still at there tomorrow when they were here.





我还是比较想念Malim那里的学生,毕竟那里我教快半年了,有几个还像我的孩子似的。可是我早点走也不是一件坏事。(某些原因,迟些我会写上来。)
I still miss my Malim student, as I worked there for nearly half a year, and some of the kids ware like my own kids. But I leaved earlier was nothing bad. (Due to some reason, I will post it later)





p/s:Tr.Tiu问我难道不会不舍得还是伤心的吗?我回答她还好。可能这一切都是预料之中,在我还没开始打工就已经准备好了,所以还好吧。没有特别伤心,也没特别开心。

p/s: Tr,Tiu asked me will I feel sad upon my leaving? I answered her still ok. Maybe everything was expected, I already knew I will leaved one say before I start working, so everything was still ok. Not very sad, also not very happy.


No comments: